Фінляндія є лідером ЄС у сфері впровадження чистих технологій та цифровізації в рамках зеленого та цифрового переходу ЄС. Фінляндія є членом спільного ринку та митної зони ЄС, а також ОЕСР – «клубу» високорозвинутих ринкових економік світу.
У країні прозоре врядування, зміни до законодавства вносяться заздалегідь, що не створює проблем для його виконання, найнижчий рівень корупції, високий рівень цифровізації державних послуг.
ВВП: 281 млрд. дол. (2022р.). За цим показником Фінляндія посідає 14-темісце в ЄС на рівні з Чехією та Румунією. ВВП на душу населення: 50 тис. дол. (2022р.). За цим показником Фінляндія посідає 7-ме місце в ЄС (на рівні з Бельгією, Німеччиною та Австрією), що свідчить про високу продуктивність фінської економіки, та 26-те – у світі (якщо не враховувати квазідержави та переважно офшорні острівні території, то – 16-те місце у світі).
У 2023 р. прогнозується скорочення ВВП Фінляндії з рецесією на рівні -0,2%, що є результатом суворої фіскальної дисципліни та жорстких монетарних заходів Європейського центрального банку з метою боротьби з інфляцією (Фінляндія входить до Єврозони).
Державний борг поступово зростає і становить 144 млрд. євро (2022р.), 73% ВВП. Це менше середнього по ЄС показника – на рівні з Угорщиною та Словенією – але перевищує копенгагенські критерії (60% ВВП), що змушує уряд шукати шляхи скорочення боргу. Урядова коаліція на чолі з Прем’єр-міністром П.Орпо задекларувала скорочення державного боргу країни з метою наближення його до копенгагенських критеріїв (борг 60% ВВП, дефіцит бюджету 3% ВВП). Уряд планує скоротити бюджетні витрати на 6 млрд. євро впродовж 2023-2027 рр. (без збільшення податків), що закріплено в програмі урядової коаліції.
Інфляція скорочується і становить близько 4% (2023 р.).
Безробіття становить понад 7% (2023 р.).
Структура економіки (ВВП): як у всіх розвинутих країнах сфера послуг посідає левову частку ВВП – 70%, промисловість – 28%, сільське господарство – 3%.
У сфері послуг домінують освіта та соціальні послуги (15%); послуги, пов’язані з нерухомістю (13%); державне управління та соціальне забезпечення (9%); оптова та роздрібна торгівля і ремонт транспортних засобів (9%); послуги у сфері «АйТіСі» (6% (5% в середньому по ОЕСР).
У промисловості ключовими секторами є металургія та машинобудування (27%); електроніка (26%); целюлозно-паперова індустрія (22%); хімічна індустрія (10%); легка промисловість (9%). У машинобудуванні провідними кластерами є виробництво електричного обладнання та механізмів (Kone Plc, Konecranes); оптичних та вимірювальних приборів (Instru, Vaisala, Neles); морських суден та платформ (Aker Yards); промислового обладнання (Fiskars, Tamglass). В хімічній індустрії домінують такі компанії, як Kemira, Neste та Nokian Tyres.
Економіка Фінляндії є експортно-орієнтовною, і експорт залишається важливим пріоритетом економічної політики уряду Фінляндії, який забезпечує третину ВВП країни. Ключовими торговельними партнерами Фінляндії є країни ЄС (ЄАВТ) - 60%, США та КНР.
Розвиток торговельно-економічних відносин з Африкою стає одним з пріоритетів. Мета – збільшення торгівлі та інвестицій в обох напрямках.
Політика Фінляндії щодо Китаю визначається через призму членства в ЄС та НАТО. Декларується необхідність зменшення стратегічної залежності від Китаю як на національному рівні, так і на рівні ЄС. Китай є як партнером, так і конкурентом, а також системним суперником.
Торговельно-економічні відносини з Росією дедалі скорочуються, як і залежність від РФ по стратегічним напрямам. Так, за 2022-2023 рр. Фінляндія змогла знизити частку російських ресурсів в енергетиці з третини до майже нуля.
Зовнішньоторговельний обіг Фінляндії у 2023 р. зазнав падіння на -12% і становив 113,3 млрд. євро (9 міс. 2023р.). Падіння відбулося як по експорту (56,03 млрд. євро, -6,4%), так і по імпорту (57,23 млрд. євро, -17%).
У 2023 р. відбулися незначні перестановки серед п’ятірки головних торговельних партнерів Фінляндії, яку продовжують очолювати Німеччина (12,6% товарообігу, 14,27 млрд. євро, -12,6%) та Швеція (11%, 12,47 млрд. євро, -12%). На третє місце вийшли США, випередивши Китай (7%, 7,9 млрд. євро, +4%). Четверте місце розділили Нідерланди (6,8%, 7,70 млрд. євро, -5%) та Китай (6,8%, 7,71 млрд. євро, -17%). Відтак, п’яте зайняла Норвегія (5,2%, 5,9 млрд. євро, -6%) – один з ключових торговельних партнерів Фінляндії в рамках ЄАВТ.
Структура експорту: реактори ядерні, котли, машини (12,8 %), папiр та картон (9,7%), машини і транспортне обладнання (7,6%), чорні метали (7,5%), засоби наземного транспорту крім залізничного (7%), палива мінеральні; нафта і продукти її перегонки (7%).
Структура імпорту: палива мінеральні; нафта і продукти її перегонки (13,3%), реактори ядерні, котли, машини (12,1%), продукція електричної та електронної промисловості (9,9%), засоби наземного транспорту крім залізничного (8,9%), чорні метали (4%).
У Фінляндії, загалом, високі податки (п’яте місце у світі після Франції, Данії, Бельгії та Швеції). Податкові надходження складають 45% ВВП.
У глобальному рейтингу конкурентоспроможності Всесвітнього економічного форуму WEF Global Competitiveness Index 2023 Фінляндія посіла високу 11 позицію. У рейтингу країн з найсприятливішими умовами ведення бізнесу Світового банку Doing Business 2023 Фінляндія посіла 20 місце.
Також Фінляндія посідає 9 місце в рейтингу інноваційності країн світу Global Innovation Index 2023.
Фінляндія разом із Данією та Новою Зеландією очолюють список країн з найнижчим рівнем корупції у світі згідно з даними Transparency International, індекс сприйняття корупції становить 88.
Торгівля з Україною посідає 0,17% зовнішньоторговельного обігу Фінляндії.
Українсько-фінський товарообіг в цілому демонструє позитивну динаміку за підсумками 9 міс. 2023 р. (+12%, 190,2 млн. євро) лише за рахунок збільшення фінського імпорту. У звітному періоді скоротився експорт до Фінляндії на -5%, а імпорт зріс на 23%. Сальдо залишається негативним на рівні -58 млн. євро.
У структурі експорту українських товарів до Фінляндії переважають поставки металобрухту (33%), одягу та аксесуарів (8,4%), виробів з металу (8%), харчової олії (5,6%).
У структурі імпорту фінських товарів домінують поставки паперу та картону і виробів з них (30%), промислове та транспортне обладнання (21%), нафтопродукти (19%), продовольчі товари (6%), медичні засоби (5,5%).
Інвестиції спрямовувались у такі сфери, як оптова та роздрібна торгівля, ремонт автотранспортних засобів і мотоциклів (37,1 млн. дол. США), діяльність у сфері адміністративного та допоміжного обслуговування (24,5 млн. дол. США), промисловість (17,8 млн. дол. США), професійна, наукова та технічна діяльність (0,9 млн. дол. США), інформація та телекомунікація (0,2 млн. дол. США).
Інвестицій з України до Фінляндії не зафіксовано. (За даними Нацбанку України станом на 15.07.2022)
Якщо ви хочете займатися в Фінляндії підприємництвом, вам необхідно отримати посвідку на проживання для підприємця
Дозвіл на проживання для підприємця
Підприємцями вважаються:
• стартап-підприємець
• індивідуальний приватний підприємець (toiminimiyritys)
• партнер у повному товаристві
• повний партнер у командитному товаристві
• член кооперативу з необмеженою відповідальністю - де члени особисто відповідають за борги кооперативу
• акціонер на керівній посаді (директор або член правління) в акціонерному товаристві або керівник в іншому типі компанії
Щоб отримати дозвіл на проживання для підприємця, вам необхідно безпосередньо працювати на вашому підприємстві в Фінляндії.
Якщо у вас немає постійного місця проживання в Фінляндії або в іншій країні Європейської Економічної Зони (ЄЕЗ), то вам необхідно зареєструвати свою підприємницьку діяльність в торговому реєстрі при Управлінні патентів і реєстрацій перш, ніж подавати документи на дозвіл на проживання для підприємця.
Якщо ви переїжджаєте до Фінляндії або до іншої країни ЄЕЗ, дозвіл Управління патентів і реєстрацій на створення підприємства вам не потрібен.
Таким чином, необхідність отримання дозволу залежить не від вашого громадянства, а від вашого постійного місця проживання.
Заява розглядається в два етапи. Спочатку Центр економіки, транспорту та екології (ELY-keskus) проводить оцінку рентабельності вашого підприємства, зокрема на основі бізнес-плану або плану фінансування. Після цього Міграційна служба ухвалює рішення про надання дозволу на проживання.
Додаткову інформацію про умови надання посвідки на проживання для підприємця ви знайдете на сайті Міграційної служби https://migri.fi/en/working-in-finland/applications
Дозвіл на проживання для стартап-підприємця
Якщо ви хочете заснувати стартап-компанію в Фінляндії, ви можете подати заяву на отримання посвідки на проживання для стартап-підприємця, який призначений для підприємців-початківців.
Щоб отримати цей дозвіл на проживання, у вас повинен бути конкретний бізнес-план.
Документи па надання посвідки на проживання для стартап-підприємця подаються в два етапи:
1. Спочатку необхідно отримати схвалення вашого стартап-проекту від організації Business Finland;
2. Потім необхідно подати документи на дозвіл на проживання і особисто відвідати представництво Фінляндії або пункт обслуговування Міграційної служби, щоб засвідчити свою особу.
Таким чином, ця процедура максимально спрощена і не потребує багато часу. Спочатку вам необхідно отримати позитивний висновок інноваційного центру Business Finland. Ця організація, що надає підтримку бізнесу, проведе оцінку вашого бізнес-плану, компетентності та потенціалу для розвитку бізнесу. Ви можете направити свій бізнес-план і необхідні документи в Business Finland в електронному вигляді.
Після того як ви отримаєте позитивний висновок від Business Finland, ви можете подавати документи до Міграційної служби на надання вам дозволу на проживання для стартап-підприємця. Висновок, виданий Business Finland, дійсний протягом двох місяців. Прикладіть його до пакету документів, який ви будете подавати до Міграційної служби.
Додаткову інформацію та порядок дій при отриманні дозволу на проживання для починаючого підприємця ви знайдете на сайтах Міграційної служби https://migri.fi/en/working-in-finland/applications
та Business Finland (www.businessfinland.fi)
Реєстрація підприємства
Торговий реєстр.
Заяву про внесення до торгового реєстру потрібно подавати при будь-якій організаційній формі підприємства. Бюро патентів та реєстрації є офіційним реєстром юридичних осіб. Інформація, надана до реєстру, є загальнодоступною. Торговий реєстр представлений в інтернеті на сайті www.prh.fi
Вимога реєстрації, тим не менш, не поширюється на приватних підприємців,
• якщо вид діяльності, яким вони займаються, не вимагає наявності ліцензії або
• якщо вони не мають спеціального офісного приміщення або
• якщо у них немає працівників крім членів сім'ї.
Підприємствам сільського господарства і рибної промисловості реєстрація в торговому реєстрі не вимагається.
Крім того, перед тим, як подавати документи в Бюро патентів і реєстрацій, необхідно вибрати страхову і бухгалтерську компанію, визначити способи фінансування, відкрити рахунок в банку і внести мінімальну суму статутного капіталу 2500 євро, якщо ви засновувати акціонерне товариство.
Реєстраційний номер
Після подачі заяви про реєстрацію в торговий реєстр підприємству присвоюється реєстраційний номер (Y-tunnus).
Реєстраційний номер використовується для ідентифікації підприємства, тому підприємство зобов'язано вказувати реєстраційний номер при укладанні договорів. Також реєстраційний номер підприємства знадобиться при зверненні до Податкової служби.
Одночасно з реєстрацією підприємства в торговому реєстрі слід подати заяву до реєстрів Податкової служби https://www.ytj.fi
Важливо перевірити, чи потрібна ліцензія на ведення бізнесу в обраній галузі.
Спеціальні дозволи потрібні для роботи в туристичній сфері, громадському харчуванні, охороні здоров'я, будівництві та деяких інших галузях. Ліцензії видаються місцевими органами влади, регіональними адміністраціями і деякими іншими органами, в залежності від сфери діяльності вашого підприємства.
Державне фінансування
Підприємство, що засновується, може отримати субсидію на розвиток у Центрі економічного розвитку, транспорту і навколишнього середовища
ELY (www.ely-keskus.fi).
Якщо підприємство планує розширювати свою діяльність на міжнародному ринку, то фінансування пропонує, зокрема, Business Finland (www.businessfinland.fi)
Стартова гарантія
За стартовою гарантією банк підприємця від його імені звертається до Finnvera (офіційна експортно-кредитна агенція Фінляндії, яка надає кредити та гарантії). Частка гарантії Finnvera не перевищує 80% уставного капіталу підприємства і при цьому максимально можлива сума стартової гарантії становить 80 тис. євро.
Учасник акціонерного товариства може запросити у Finnvera підприємницький кредит для внеску як акціонерний капітал.
Підприємницький кредит може бути надано відразу декільком засновникам або акціонерам підприємства. Максимальний розмір підприємницького кредиту становить 100 000 євро / одержувач.
Мінімальна частка передбачуваного власного фінансування при подачі заявки складає 20%. Додаткова інформація: www.fnnvera.fi.
Sitra - Фінський фонд інновацій, незалежний громадський фонд, що працює під наглядом фінляндського парламенту, пропонує бізнес-фінансування за допомогою програм: охорона здоров'я, продовольство і харчування, енергетика www.sitra.fi
Податки у Фінляндії
Фінські податки діляться на прямі і непрямі.
Прямі податки:
Податок на майно становить в Фінляндії 0,8%
Непрямі податки:
ПДВ перераховується до держбюджету щомісячно за трьома видами ставок:
24% основна ставка, 17% - на продовольчі товари і 8% на ліки, друковану продукцію, послуги видовищно-масових, спортивних заходів та пасажирського транспорту.
Особливістю сплати прямих податків є те, що їх платники за підсумками минулого року, розрахувавши і погодивши розмір платежу з податковими органами, виплачують їх авансом на наступний рік, а за його підсумками фактична різниця або доплачується платником, або повертається йому з відсотками.
Прибутковий податок.
Його розмір безпосередньо залежить від рівня зарплати. Чим вище оплата праці, тим відповідно вище буде податок. Мінімальна податкова ставка прибуткового податку становить 6%, а максимальна дорівнює 31%.
Не оподатковується річний дохід у вигляді зарплати менше 16 тисяч євро.
Якщо заробітна плата громадянина або нерезидента становить більше 16 тисяч євро, але менше 24 тисяч євро, то податок становить 6% від загальної суми зарплати.
При оплаті праці понад 24 тисяч євро, але менше 39 600 євро, податок становить 17%.
При оплаті праці понад 39 600 євро, але менше 71 300 євро, податок дорівнює 21.4%.
При зарплаті від 71 300 євро до 100 тисяч євро, податок дорівнює 29.7%.
При зарплаті понад 100 тисяч євро, податок становить 31.7%.
Таким чином, в середньому громадянин Фінляндії щомісяця відраховує зі своєї заробітної плати близько 36%.
Податки імпорту до Фінляндії
Детальна інформація за посиланням: https://tulli.fi/en/businesses/import/what-does-import-cost-
Загалом імпортні податки до ЄС: https://tulli.fi/en/businesses/import/import-vat
Податки на товари, придбані на митному аукціоні, сплачує покупець.
Митне законодавство
Законодавство, що застосовується для оподаткування доданої вартості при імпорті Закон Фінляндії Про податок на додану вартість (1501/1993) https://tulli.fi/en/businesses/import/import-vat
Відповідно до Закону про податок на додану вартість, положення щодо оподаткування митним податком на додану вартість застосовуються до таких процедур, якщо інше не передбачено митним законодавством:
Питання фітосанітарного та зоосанітарного контролю належить до до компетенції Фінської агенції продовольства (Finnish Food Authority), яка є установою сфери управління Міністерства сільського та лісового господарства: https://www.ruokavirasto.fi/en/about-us/services/service-numbers/
Ел. адреси для офіційних запитів:
Ринок державних закупівель у Фінляндії характеризується як гармонізований та децентралізований. Відповідно до фінської статистики (дані за 2017 р.) загальний обсяг операцій, здійснених у сфері державних закупівель, склав 35 млрд. євро, або 19,4% ВВП. Цей показник є одним з найвищих серед країн Північної Європи, членів ЄС.
Основні оператори державних закупівель
Міністерство економіки та зайнятості (МЕЗ) відповідає за розробку національного законодавства, що регулює державні закупівлі (Акти про державні контракти), надання інформації про статути, виконання реформ та актуальних питань, пов'язаних з державними закупівлями, та забезпечення роботи механізму внутрішнього ринку https://tem.fi/en
Закон про державні закупівлі визначає завдання, які належать до компетенції МЕЗ, наприклад, зобов'язання повідомляти про порогові рівні. МЕЗ також підтримує електронну систему повідомлень про контракти .
При МЕЗ існує Консультативний відділ з державних закупівель, який надає замовнику інформацію та поради щодо застосування законодавства про закупівлі. Відділ працює як онлайн-сервіс, з його експертами також можна зв’язатися електронною поштою та телефоном. Питання щодо державних закупівель можна надсилати на електронну адресу: [email protected].
Вся інформація, надіслана електронною поштою, залишається конфіденційною. На питання відповідають професійні працівники Консультативного відділу. Експерти, що працюють в Консультативному підрозділі, також надають консультації по телефону. Послуга безкоштовна. Будь-яка розкрита інформація залишається конфіденційною. Контактні дані Консультативного підрозділу
Обов'язки здійснювати державні закупівлі у певних сферах належать до компетенції відповідних міністерств:
- Міністерство фінансів несе відповідальність за надання загальних рекомендацій та здійснення центральних державних закупівель, наприклад, шляхом визначення загальних принципів, що формують стратегію центральних державних закупівель, а також розробки практики та методів закупівель. Міністерство також вирішує, які державні контракти будуть підлягати централізованому тендерному процесу в центральному уряді https://vm.fi/en
- Міністерство оборони відповідає за підготовку законодавства про оборонні закупівлі https://www.defmin.fi/en
- На веб-сайті Міністерства охорони навколишнього природного середовища подано інформацію про вирішення екологічних питань у сфері державних закупівель https://ym.fi/en
«Hansel Ltd» є центральним органом закупівель уряду, який організує тендери на постачання та послуги, встановлюючи та підтримуючи рамкові угоди щодо тендерних товарів від імені центральних державних замовників. Товариство також надає замовнику експертні послуги, що стосуються державних договорів та практики закупівель. «Hansel Ltd» є повністю державна компанія, яка працює під керівництвом Міністерства фінансів https://www.hansel.fi/en/.
Ринковий суд - це спеціальний суд, який розглядає справи про державні закупівлі. Учасники торгів можуть направити питання щодо державних договорів до Ринкового суду з письмовим клопотанням. Апеляція на рішення, винесені Ринковим судом, може бути подана до Вищого адміністративного суду.
Законодавство про державні закупівлі https://tem.fi/en/public-procurement-legislation
На додаток до національного законодавства та директив ЄС фінські замовники дотримуються Угоди Світової організації торгівлі щодо державних закупівель (GPA).
Торгівельна палата Фінляндії (Finland chamber of commerce)
Біоенергетична асоціація Фінляндії (Bioenergy Association of Finland) https://www.bioenergia.fi/in-english/
Індустріальна спілка Фінляндії
(Confederation of Finnish Industries, EK) https://ek.fi/en
Федерація лісової промисловості Фінляндії
(Finnish Forest Industries Federation) https://www.forestindustries.fi
Федерація продовольства та напоїв Фінляндії (Finnish Food and Drink Industries' Federation) https://www.etl.fi
Асоціація органічного продовольства Фінляндії
Finnish Organic Food Association https://proluomu.fi/en/finnish-organic-food-association
Асоціація чистої енергетики Фінляндії
Finnish clean energy association https://lahienergia.org/in-english
Асоціація програмування та е-бізнесу Фінляндії
Finnish Software and E-business Association https://www.ohjelmistoebusiness.fi/en/
Асоціація туризму Фінляндії
Association of Finnish Travel Industry https://www.smal.fi/fi/topmenu/In-English
Міністерство з питань зовнішньої торгівлі та розвитку, відділ, який займається співпрацею з Україною [email protected]
Найбільші роздрібні мережі:
S Group
https://s-ryhma.fi/en/for-suppliers/chain-supplier
K Market
https://kesko.fi/en/company/contacts/contacts-for-suppliers
Lidl
Однією з найбільш корисних платформ для пошуку партнерів і поширення власної комерційної пропозиції є Європейська мережа підприємств, створена Європейською Комісією:
https://een.ec.europa.eu/partners
Пошук розпочинається на вкладці «Partnership opportunities», яка забезпечує зручний пошук по країнам походження та призначення одночасно.
Для отримання можливості встановити безпосередній контакт з компанією, продукція чи послуги якої вас зацікавили, ви маєте обов’язково створити власний аккаунт.
Інші ресурси для пошуку партнерів у Фінляндії
Asiakastieto https://www.asiakastieto.fi/web/en/
Bisnode https://finland.bisnode.fi/ratkaisut/kasvata-asiakkuuksiesi-arvoa/tunnista-ja-tavoita-uusia-asiakkaita/uusasiakashankinta/ (in Finnish)
Fonecta Finder https://www.finder.fi/ (in Finnish)
Kompass https://fi.kompass.com/en
Posti https://www.posti.fi/business/
The NumeroNetti https://www.numeronetti.fi/
Щоб домогтися успіху, підприємець, який відкрив свій бізнес у Фінляндії, повинен добре ознайомитися з нормами, відносинами і звичаями фінської ділової культури.
Західний індивідуалізм має у фінському суспільстві свої особливі риси. Фіни намагаються проводити час з користю. Вони віддано слідкують за графіками і різного роду планами і чекають того ж від інших. З обережності фіни заздалегідь збирають необхідну їм інформацію, але самі рішення ухвалюють швидко. Права і обов'язки гнучко взаємодіють.
Послідовність - одна з головних характеристик способу мислення і роботи фінів. Внаслідок цього вони іноді остерігаються незнайомих їм методів діяльності. У фінському суспільстві всі відносини ґрунтуються на засадах рівноправності. Ієрархічна структура, скоріше, горизонтальна, ніж вертикальна, звернення на «ти» є звичайним явищем, чоловіки і жінки рівноправні між собою. Виникаючі розбіжності вирішуються шляхом переговорів і знаходження компромісу.
У процесі ведення переговорів з фінами:
- знайте собі ціну, але остерігайтеся самовдоволення - скромність високо котується;
- не розраховуйте на обов'язкову відповідь на свої коментарі;
- відпочивайте під час перерв у переговорах. Намагайтеся розслабитися і підійти до перерв з позитивного боку;
- якщо випаде можливість сходити в сауну, скористайтеся цією можливістю, доповнивши задоволення прохолодними напоями.
Головне правило, щоб ваші цілі, повноваження і сфери відповідальності повинні бути чітко визначені.
Покладіться на інтелект і наполегливість вашого співрозмовника, дозвольте йому знайти рішення проблеми. Фінам не подобається занадто пильний контроль. Вони люблять продемонструвати свої здібності до самостійного вирішення проблем - згадайте про гонщиків Формули-1, лижників.
Почуття гумору є важливим ресурсом, розмови про культурні відмінності вітаються.
Покажіть, що вам дійсно цікава фінська культура.
Дайте ясно зрозуміти, що вам знайома як Фінляндія, так і продукція фінського походження - як мінімум, стільникові телефони Nokia.
Не забувайте, що для фінів дуже важливо зберігати особисту гідність.
Хоча фінський стиль ухвалення рішень може комусь здатися повільним, насправді, рішення ухвалюються після ретельного зважування всіх обставин. Проте вже змінити або скасувати рішення без добре обґрунтованих причин досить важко.
Дипломатична підтримка вітчизняних експортерів є одним з важливих напрямів роботи МЗС, яка спрямована на розширення географії ринків збуту та забезпечення галузевої диверсифікації вітчизняного експорту.
У контексті забезпечення реалізації національних пріоритетів, сприяння виходу українських експортерів на зовнішні ринки, захисту їхніх економічних інтересів за кордоном і залучення прямих іноземних інвестицій в економіку України з квітня 2013 року при МЗС діє Рада експортерів та інвесторів (РЕІ).
У рамках РЕІ на постійній основі здійснюється моніторинг та оперативне інформування національних виробників стосовно потенційних можливостей розширення української присутності на світових ринках, зацікавленості іноземних компаній у налагодженні контактів з вітчизняними партнерами.
Більш детально за посиланням https://rei.mfa.gov.ua/
Анкета експортера
Для кого Nazovni?
Сервіс працює з українськими підприємцями, що хочуть вийти на експорт: від виробників продуктів харчування чи handmade посуду — до креативних агентств та IT-компаній.
Для кого призначена платформа?
Міжнародна платформа “NAZOVNI” призначена для надання дипломатичного сприяння українським експортерам на зовнішніх ринках. Обов'язковими умовами для роботи з платформою є:
реєстрація підприємства на території України;
підприємство є виробником та/або експортером продукції/послуг;
наявність презентації та комерційної пропозиції англійською (іноземною) мовою (система надає можливість завантаження згаданих документів);
контактна інформація представника компанії, який вільно володіє англійською (іноземною) мовою для оперативної та ефективної комунікації з представниками МЗС України, посольств та іноземних партнерів (в т.ч. моб телефон з WhatsApp).
Більшості експортерів достатньо уважно заповнити анкету для реєстрації на платформі. Тим не менш, іноді ми змушені відмовити в реєстрації на платформі через порушення наступних правил та вимог.
Як працює платформа?
Авторизація
Зареєструватись та увійти до особистого кабінету
Представник компанії-експортера реєструється в особистому кабінеті платформи. Реєстраційна анкета перевіряється командою NAZOVNI. Після проходження перевірки компанії-експортера отримує повідомлення про підтвердження її реєстрації на платформі. Після реєстрації компанія:
Стає учасником Ради експортерів та інвесторів при МЗС України.
Отримує можливість створювати заявки на експорт – напряму звернутися та отримати допомогу від українських дипломатичних представництв за кордоном у пошуку партнерів, а також розповсюдженні інформації про продукцію українських виробників за кордоном.
Отримує доступ до пропозицій іноземних компаній щодо співробітництва у визначеній галузі.
Отримує доступ до додаткових інформаційних матеріалів про іноземні ринки.
Зможе отримувати новини, анонси та запрошення на заходи, які організовує Міністерство закордонних справ України для експортерів (брифінги, форуми, виставки, бізнес-заходи за кордоном).
Якщо країна експорту визначена:
Якщо країна експорту не визначена:
Створити заявку на експорт
Реєструйтеся в Особистому кабінеті та створюйте заявку,щоб отримати підтримку від держави.
Більше за посиланням https://nazovni.online/
Державна митна служба України інформує, що з 01 липня 2021 року починають діяти норми пункту 61 розділу ХХІ Митного кодексу України щодо обов’язкового перебування на обліку в Державній митній службі України осіб нерезидентів, які здійснюють декларування товарів в Україні.
Згідно з частиною восьмою статті 455 Митного кодексу України, не перебування на обліку є підставою для відмови у митному оформленні та пропуску через митний кордон України товарів, транспортних засобів комерційного призначення.
Згідно з частиною першою статті 455 Митного кодексу України обов’язковому обліку підлягають особи нерезиденти, які є:
Стати на облік можливо:
Реєстраційна форма може бути заповнена на будь якій мові офіційного міжнародного спілкування. Для прискорення обробки інформації бажано заповнювати її на українській або англійській мові.
zayava-nerizidenta-pryklad.pdf
Після введення даних із заяви до інформаційної системи митної служби, особі нерезиденту протягом однієї години буде присвоєно тимчасовий обліковий номер.
Відмова у присвоєні тимчасового облікового номеру можлива, якщо:
Тимчасовий обліковий номер дозволяє особі нерезиденту здійснювати усі митні формальності та процедури без обмежень.
Про взяття на облік та присвоєння облікового номеру особа нерезидент інформується протягом наступних п’яти робочих днів.